
Про затвердження Програми з виконання Плану заходів на 2026–2028 роки Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року у Бродівській міській територіальній громаді
| Про затвердження Програми з виконання Плану заходів на 2026–2028 роки Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року у Бродівській міській територіальній громаді |
Керуючись статтею 11, пунктом а статті 27, пунктом 3 частини четвертої статті 42, статтями 51-53, частиною шостою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.04.2021 року № 366-р «Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023р. № 372-р «Про затвердження плану заходів на 2026-2028 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року» з метою реалізації у 2026 році державної політики щодо досягнення фізичної, інформаційної, цифрової, суспільної, освітньої та економічної безбар’єрності в Бродівській міській раді, міська рада
ВИРІШУЄ:
- Затвердити Програму з виконання плану заходів на 2026-2028 роки Бродівської територіальної громади з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року (додається).
2.Виконавчому комітету Бродівської міської ради забезпечити організацію виконання Програми подавати на розгляд міської ради інформацію про хід її виконання.
3.Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну депутатську комісію з гуманітарних питань.
Міський головаАнатолій БЕЛЕЙДодаток
до рішення Бродівської міської ради
00.00.0000 № 0000
ПРОГРАМА
з виконання Плану заходів на 2026–2028 роки Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року у Бродівській міській територіальній громаді- Паспорт Програми
1. Ініціатор розроблення програми Відділ містобудування, архітектури та охорони культурної спадщини виконавчого комітету Бродівської міської ради 2. Рішення виконавчого комітету Бродівської міської ради про погодження програми 3. Розробник програми Відділ містобудування, архітектури та охорони культурної спадщини виконавчого комітету Бродівської міської ради 4. Співрозробники програми - 5. Відповідальний виконавець програми Виконавчий комітет Бродівської міської ради 5.1 Головний розпорядник коштів Виконавчий комітет Бродівської міської ради 6. Учасники програми Виконавчий комітет Бродівської міської ради 7. Термін реалізації програми 2026-2028 роки 7.1. Етапи виконання програми
(для довгострокових програм)- 8. Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні програми (для комплексних програм) Фінансове забезпечення заходів, визначених Програмою, здійснюватиметься в межах видатків, передбачених у міському бюджеті на відповідний бюджетний рік та за рахунок інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством України 9. Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього, тис.грн. у тому числі: 2026 рік- 500,0 9.1. коштів місцевого бюджету тис.грн. 500,0 коштів інших джерел
- Паспорт Програми
- Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
Створення безбар’єрного середовища є одним із ключових напрямів державної політики України, спрямованої на забезпечення рівних прав і можливостей для всіх громадян. Безбар’єрність охоплює фізичний, інформаційний, цифровий, соціальний та комунікаційний виміри, що визначають якість життя мешканців громади та їхню здатність повноцінно брати участь у суспільному житті.
У Бродівській міській територіальній громаді, як і в більшості громад України, існує низка системних бар’єрів, що ускладнюють доступ до адміністративних, соціальних, медичних, освітніх, культурних та інших послуг. Значна частина будівель, споруд і громадських просторів була зведена до впровадження сучасних державних будівельних норм, що не передбачали вимог доступності. Це призвело до формування інфраструктури, яка не відповідає потребам людей з інвалідністю, людей старшого віку, батьків з малими дітьми, вагітних жінок, внутрішньо переміщених осіб та інших маломобільних груп населення.
Основними проблемами, що потребують вирішення, є:
•недостатня фізична доступність адміністративних будівель, закладів освіти, культури, медицини, укриттів, зупинок громадського транспорту та пішохідних переходів;
•відсутність або недостатність тактильних елементів, контрастних маркувань, доступних санвузлів, понижених бордюрів;
•обмежена цифрова та інформаційна доступність, зокрема відсутність субтитрів у відеоматеріалах, недоступні PDF-файли, складні для сприйняття тексти;
•недостатня адаптованість адміністративних послуг до потреб маломобільних груп населення;
•низький рівень обізнаності працівників органів місцевого самоврядування щодо принципів інклюзивності та безбар’єрності;
•відсутність системного моніторингу доступності та механізмів оцінювання прогресу;
•недостатня інтеграція принципів універсального дизайну у планування та реалізацію ремонтів, реконструкцій і будівництва.
В умовах воєнного стану питання безбар’єрності набуває особливої актуальності. Доступність укриттів, медичних закладів, гуманітарних пунктів, адміністративних сервісів та інформації є критично важливою для безпеки та життєдіяльності населення.
Вирішення зазначених проблем можливе лише шляхом реалізації комплексної, системної та довгострокової Програми, яка охоплює всі сфери життєдіяльності громади та передбачає поетапне усунення бар’єрів, модернізацію інфраструктури, розвиток цифрової доступності та формування культури інклюзивності. - Мета Програми
Метою Програми забезпечення безбар’єрності Бродівської міської територіальної громади на 2026–2028 роки є створення комплексного, доступного, безпечного та інклюзивного середовища, яке забезпечує рівні можливості для всіх мешканців громади незалежно від їхніх фізичних, вікових, соціальних чи інших особливостей. Програма спрямована на усунення існуючих бар’єрів у фізичному, інформаційному, цифровому, комунікаційному та соціальному середовищах, а також на формування сталої системи управління доступністю, що відповідає сучасним державним та європейським стандартам.
Досягнення мети передбачає:
•створення умов для вільного та безпечного пересування людей з інвалідністю, людей старшого віку, батьків з дітьми, вагітних жінок, внутрішньо переміщених осіб та інших маломобільних груп населення територією громади;
•забезпечення доступності адміністративних, соціальних, медичних, освітніх, культурних та інших послуг, включаючи можливість їх отримання без фізичних, інформаційних та цифрових перешкод;
•модернізацію об’єктів комунальної власності відповідно до принципів універсального дизайну та вимог державних будівельних норм щодо доступності;
•розвиток цифрової доступності, включаючи адаптацію офіційного сайту громади, електронних сервісів, документів та комунікаційних матеріалів для всіх категорій населення;
•формування інклюзивної культури в органах місцевого самоврядування, підвищення рівня компетентності працівників щодо роботи з маломобільними групами населення та принципів безбар’єрності;
•створення ефективної системи моніторингу та оцінювання доступності, що включає регулярні аудити, аналіз потреб мешканців, оновлення планів заходів та публічну звітність;
•забезпечення доступності укриттів та критичної інфраструктури, що є особливо важливим в умовах воєнного стану та загроз безпеці населення;
•залучення зовнішніх ресурсів, включаючи державні програми, міжнародні гранти та партнерські ініціативи, для реалізації проєктів безбар’єрності;
•підвищення рівня поінформованості мешканців щодо можливостей, сервісів та інструментів, які сприяють інклюзивності та рівним можливостям.
Реалізація Програми має забезпечити перехід громади до моделі сталого розвитку, у якій доступність є невід’ємною складовою всіх управлінських рішень, інфраструктурних проєктів та соціальних послуг, а кожен мешканець має можливість повноцінно брати участь у житті громади. - Завдання Програми
Фізична безбар’єрність:
- проведення моніторингу доступності об’єктів фізичного оточення, транспорту відповідно до встановлених норм доступності;
- збір і поширення достовірної інформації про доступність об’єктів фізичного оточення, а також встановлення вимог до публічних закладів щодо інформування про наявні умови доступності їх будівель і приміщень;
- забезпечення обов’язкового долучення громадськості до процесу прийняття рішень в частині створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення та із сталої мобільності на місцях;
- забезпечення своєчасного та належного реагування органів місцевого самоврядування на звернення громадян щодо незабезпечення доступності об’єктів фізичного оточення;
- удосконалення системи контролю за дотриманням нормативно-правових актів і національних стандартів у сфері доступності;
- недопущення спрямування коштів державного та місцевих бюджетів на закупівлю обладнання, придбання транспортних засобів і оплату послуг чи робіт, які не передбачають інклюзивності та/або не відповідають принципам сталої мобільності;
- забезпечення доступності під час реконструкції і капітального ремонту;
- пристосування об’єктів культурної спадщини для потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
- набуття спеціалістами у сфері містобудування, архітектури і транспорту сучасних компетенцій із створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, універсального дизайну, сталої міської мобільності тощо;
- проведення роз’яснювальної роботи серед суб’єктів прийняття управлінських рішень (замовників, проектувальників, виконавців, перевізників) з важливості створення фізичної безбар’єрності.
Інформаційна безбар’єрність:
- забезпечення інформацією щодо функціонування органів державної влади та органів місцевого самоврядування для всіх суспільних груп;
- підтримка розвитку альтернативних засобів комунікації, навчання фахівців з аудіоопису, жестової мови та альтернативних засобів комунікації.
Цифрова безбар’єрність:
- забезпечення необхідним програмним забезпеченням та засобами доступу до Інтернету осіб з інвалідністю, закладів освіти та культури, а також бібліотек та інших хабів в межах громади;
- підтримка інформаційних кампаній, спрямованих на популяризацію цифрових навичок серед населення інститутами громадянського суспільства;
- запровадження обов’язкового навчання соціальних робітників базовим цифровим навичкам для надання підтримки особам похилого віку та особам з інвалідністю.
Суспільна та громадянська безбар’єрність:
- впровадження найкращих практик і механізмів залучення осіб з інвалідністю, молоді, осіб похилого віку, батьків з дітьми дошкільного віку до культурного життя;
- забезпечення належних умов для участі маломобільних груп населення в спортивних заходах;
- розвиток у системі освіти наскрізного принципу врахування соціальної залученості, недискримінації та поваги до прав людини, партиципації та згуртованості, у тому числі формальній та неформальній освіті, зокрема громадянській;
- проведення широкої просвітницької кампанії щодо популяризації у суспільстві культури створення безбар’єрного простору;
- проведення широких інформаційно-просвітницьких кампаній для працівників ОМС, комунальних установ і організацій, професійних спільнот та громадськості щодо політики безбар’єрності та недискримінації;
- впровадження кращих практик програм підтримки та підвищення рівня обізнаності батьків дітей з інвалідністю;
- проведення інформаційних кампаній та поширення успішних практик рівної участі жінок та чоловіків;
- залучення молоді до громадянського та політичного життя. Проведення інформаційних кампаній для молоді та створення і підтримки розвитку відповідної інфраструктури (суспільних просторів) для громадянської взаємодії молоді;
- підтримка молодіжних громадських об’єднань та громадських об’єднань осіб з інвалідністю на місцевому рівні;
- підтримка організацій громадянського суспільства, що займаються захистом прав та інтересів вразливих груп населення, наданням соціальних послуг;
- формування на рівні громади якісно нової системи забезпечення та захисту прав дітей, що дасть змогу відійти від практики інституційного догляду та виховання дітей до забезпечення безпечного догляду і виховання кожної дитини в сімейному або наближеному до сімейного середовищі;
- створення умов для підвищення прозорості і доступності системи соціального захисту, забезпечення об’єктивного (недискримінуючого), ефективного і цільового розподілу гарантій і пільг;
- створення механізмів поширення інформації про доступні медичні послуги, створення максимально безбар’єрного доступного інформаційного простору до медичних послуг у громаді;
- забезпечення функціонування закладів фізичної культури та спорту для всіх верств населення.
Освітня безбар’єрність:
- забезпечення закладів дошкільної освіти методичними, діагностичними та матеріально-технічним засобами для створення та функціонування інклюзивного середовища;
- організація систематичного та постійного моніторингу кращих освітніх практик з метою подальшої інтеграції в освітню систему в громаді , їх популяризація через проведення обміну досвідом, семінарів та інших заходів;
- проведення навчань та поширення існуючих матеріалів для викладачів, вчителів, вихователів та психологічних служб щодо задоволення особливих освітніх потреб;
- підтримка інклюзивно-ресурсного центру відповідно до існуючих нормативів;
- забезпечення конкурентного рівня оплати праці спеціалістам з інклюзивного навчання;
- розроблення інформаційних кампаній щодо популяризації ідей безбар’єрності, необхідності її впровадження, постійно діючих тренінгових програм, семінарів для всіх, хто дотичний до цього процесу, від батьків, педагогів, політиків, керівників закладів до самих дітей, учнів, студентів;
- організація та проведення просвітницьких лекцій для учнів про цінність безбар’єрності і соціального залучення в громаді;
- cтворення бібліотечного фонду спеціальної літератури, адаптованої для осіб з порушеннями зору, слуху, ментальними порушеннями;
- стимулювання закладів освіти до якісної та доступної комунікації своїх освітніх можливостей;
- забезпечення харчової безбар’єрності у всіх закладах освіти шляхом запровадження моніторингу харчових потреб та популяризації здорового харчування;
- забезпечення доступності всієї інфраструктури освітніх середовищ;
- запровадження та поширення практики забезпечення доступності заходів у позанавчальний час для всіх учасників освітнього процесу;
Економічна безбар’єрність:
- підвищення рівня фінансової грамотності та управлінських навичок серед школярів, молоді, жителів громади;
- забезпечення доступного інформування учасників ринку праці щодо можливостей працевлаштування, стимулів з працевлаштування та відповідних нововведень;
- створення реєстру підприємств, що надають соціальні послуги, працевлаштовують осіб з інвалідністю або забезпечують їх зайнятість. - Очікувані результати та ефективність Програми
Виконання заходів Програми сприятиме:
- створенню безбар’єрного простору у громаді;
- отриманню безперешкодного доступу до об’єктів фізичного оточення;
- отриманню інформацію у найзручніший спосіб;
- отриманню спрощеного доступу до цифровізованих та соціальних послуг;
- отриманню рівних умов участі у всіх сферах життя суспільства;
- отриманню умов та рівних можливостей для занять фізичною культурою та спортом;
- отриманню рівних умов та можливостей для культурного (мистецького) та/або креативного вираження, провадження культурної діяльності; доступу до культурних послуг, культурних цінностей, культурної спадщини та інформації про них;
надасть можливість:
- брати участь у політичних процесах та громадській діяльності;
- отримати рівні можливості та вільний доступ до освіти;
- отримати рівні умови та можливості у сфері зайнятості, а також заняття підприємництвом.
завдяки Програмі:
- безбар’єрність стане наскрізним принципом діяльності в громаді та включатиметься до всіх довгострокових рішень та програм на місцевому рівні;
- кошти державного та місцевих бюджетів спрямовуватимуться виключно на придбання товарів, робіт та послуг, що в розумінні Програми будуть доступними для кожного. - Заходи, передбачені на виконання Програми та ресурсне забезпечення у 2026-2028 роках
Програма передбачає реалізацію комплексу взаємопов’язаних заходів, спрямованих на усунення фізичних, інформаційних, цифрових та соціальних бар’єрів, а також на формування інклюзивного середовища відповідно до принципів універсального дизайну та чинного законодавства України визначені у додатку до Програми. - Координація та контроль за виконанням Програми
Виконавчий комітет Бродівської міської ради здійснює координацію дій між учасниками Програми та контролює її виконання.
Відділ містобудування, архітектури та охорони культурної спадщини виконавчого комітету Бродівської міської ради щороку до 10 жовтня та 10 лютого готує та подає фінансовому управлінню Бродівської міської ради та відділу економіки та публічних закупівель виконавчого комітету Бродівської міської ради інформацію про стан виконання Програми.
За підсумками року відділ містобудування, архітектури та охорони культурної спадщини виконавчого комітету Бродівської міської ради до 01 березня року наступного за звітним періодом подає на розгляд сесії Бродівської міської ради звіт про стан виконання Програми.
У звіті міститися дані про заплановані та фактичні обсяги і джерела фінансування Програми, виконання результативних показників у динаміці з початку дії програми згідно з додатком 3 до Програми та пояснювальну записку, у разі невиконання – обґрунтування причин невиконання.
Секретар ради Руслан Шишка
Заходи, передбачені на виконання Програми та ресурсне забезпечення у 2026-2028 роках
| Найменування заходу | Виконавець, головний розпорядник бюджетних коштів | Фінансування, тис.грн | ||||||
| Джерела | Етапи | Загальний обсяг | ||||||
| 2026 | 2027 | 2028 | ||||||
|
Відділ містобудування, архітектури та охорони культурної спадщини виконавчого комітету Бродівської міської ради | Місцевий бюджет | ||||||
| 2.Забезпечення безперешкодного доступу до приміщень з отримання освітніх, медичних, соціальних послуг, до приміщень комунальної власності Бродівської міської ради, бібліотек, музею, будинків культури та до спортивних об’єктів | Відділ освіти Бродівської міської ради Відділ культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради |
Місцевий бюджет | ||||||
| 3. Облаштування безбар’єрного доступу в місцях загального користування (тротуарні доріжки, пішохідні переходи, прибудинкові території публічних закладів тощо) | Відділ розвитку інфраструктури та житлово-комунального господарства | Місцевий бюджет | 500,0 | 500,00 | ||||
| 4. Висвітлення інформації на офіційному сайті громади щодо безбар’єрності, а також інформації що надає Мінсоцполітики, Мінреінтеграції та Мінветеранів | Відділ інформаційно-аналітичної діяльності, цифрової трансформації та комунікації з громадянами | Не потребує додаткового фінансування | ||||||
| 5. Формування мережі сучасних спортивних споруд за місцем проживання, у місцях масового відпочинку із забезпеченням їх доступності для різних верств населення, зокрема для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення | Відділ культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради | Не потребує додаткового фінансування | ||||||
| 6. Проведення спортивних активностей для ветеранів війни | Відділ культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради | Бюджет територіальної громади | |||
| 7. Проведення змагань та ігор серед осіб з інвалідністю із забезпеченням належних умов | Відділ соціального захисту населення | Бюджет територіальної громади | |||
| 8. Проведення освітньо-виховних заходи (тренінги, семінари, форуми) для осіб, які працюють з молоддю та активної молоді для підвищення рівня їх спроможності та якості діяльності, зокрема щодо роботи з різними категоріями молоді, у т.ч. особами з інвалідністю та молоді з числа внутрішньо переміщених осіб, для її залучення до громадянського та політичного життя | Відділ культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради | Не потребує додаткового фінансування | |||
| 9. Проведення профорієнтаційної роботи щодо залучення молоді до здобуття неформальної освіти | Відділ культури, туризму, молоді та спорту Бродівської міської ради | Не потребує додаткового фінансування | |||
| 10. Забезпечення функціонування в закладах освіти ресурсних кімнат та медіатек відповідно до Порядку забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти | Відділ освіти Бродівської міської ради | Бюджет територіальної громади | |||
| 11.Проведення інформаційно-освітніх заходів з підвищення рівня фінансової грамотності серед школярів, жителів громади, серед вразливих категорій населення та осіб з інвалідністю | Відділ освіти Бродівської міської ради | Не потребує додаткового фінансування |
Інформація про виконання програми за ___________ рік
| 1. | |||
| КВКВ | найменування головного розпорядника бюджетних коштів | ||
| 2. | |||
| КВКВ | найменування відповідального виконавця програми | ||
| 3. | |||
| КФКВ | найменування програми, дата і номер рішення обласної ради про її затвердження |
4. Напрями діяльності та заходи програми ________________________________________________________________________________________________________________
| № п/п | Захід | Головний виконавець та строк виконання |
Планові обсяги фінансування, тис. грн. | Фактичні обсяги фінансування, тис. грн. | Стан виконання заходів (результативні показники виконання програми) | ||||||||
| Всього | У тому числі: | Всього | У тому числі: | ||||||||||
| Державний бюджет | Обласний бюджет | Місцевий бюджет | Кошти не бюджетних джерел |
Державний бюджет | Обласний бюджет | Місцевий бюджет | Кошти не бюджетних джерел |
||||||
5. Аналіз виконання за видатками в цілому за програмою:
тис. грн.
| Бюджетні асигнування з урахуванням змін | Проведені видатки | Відхилення | |||||||
| Усього | Загальний фонд | Спеціальний фонд | Усього | Загальний фонд | Спеціальний фонд | усього | Загальний фонд | Спеціальний фонд | % |
Керівник установи-
головного розпорядника коштів ______________ ________________
(підпис) (ім’я, прізвище)
Відповідальний виконавець

