ПРОЄКТ РІШЕННЯ № 11
Про затвердження Програми формування
податкової культури у Бродівській
міській громаді на 2023-2024 роки
Відповідно до частини другої статті 85 Бюджетного кодексу України, пункту 22 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Порядку розроблення місцевих цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання, затвердженого рішенням Бродівської міської ради Львівської області від 26 жовтня 2021 року № 461, розглянувши лист Головного управління ДПС у Львівській області від 27 березня 2023 року № 3495/5/13-01-24-05-07, міська рада -
ВИРІШУЄ:
1. Затвердити Програму формування податкової культури у Бродівській міській громаді на 2023-2024 роки (далі – Програма), що додається.
2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні депутатські комісії з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, енергозбереження, транспорту, благоустрою та екології, а також з питань фінансів, розвитку, інвестицій та міжнародного співробітництва.
Програма
формування податкової культури у Бродівській міській раді
на 2023-2024 роки
м. Броди
2023 рік
1. Паспорт
Програми Формування податкової культури у Бродівській міській раді
на 2023-2024 роки
Начальник фінансового управління
Бродівської міської ради _______ Тетяна МАРТИШ
Заступник начальника
ГУ ДПС у Львівській області __________ Руслан ГАНЮК
2.Визначення проблеми, на розв’язання яких спрямована Програма
Сьогодні актуальною є проблема забезпечення відповідного рівня доходів місцевих бюджетів, необхідного для належного виконання органами місцевого самоврядування їхніх функцій. Основою доходів місцевих бюджетів повинні бути місцеві податки та збори. При цьому органам місцевого самоврядування необхідно надати весь спектр повноважень щодо встановлення та забезпечення справляння місцевих податків та зборів.
Загалом система місцевих податків і зборів в Україні еволюціонує. Нині вона є значним фінансовим ресурсом для місцевого самоврядування. Але інститут місцевих податків і зборів в Україні, порівняно із західними країнами, фактично перебуває на початку шляху свого становлення. У місцевих бюджетах українських міст місцеві податки та збори на сьогодні не відіграють ключову роль. Вони не здатні забезпечити такі ж обсяги надходжень, як окремі загальнодержавні податки, які надходять до місцевих бюджетів у обсягах, передбачених Бюджетним кодексом України. На сучасному етапі місцеві податки та збори ще не є ключовим інструментом для забезпечення незалежності територіальних громад та спроможності виконання ними своїх обов’язків. Тому вітчизняна система місцевого оподаткування потребує подальшого реформування.
Як свідчать показники бюджету Бродівської міської ради, місцеві податки та збори все ще не стали основним джерелом наповнення бюджету. Левову частку надходжень до бюджету Бродівської міськоїї ради займає податок із доходів фізичних осіб, який зараховується до міського бюджету відповідно до пункту 1 частини першої статті 64 Бюджетного кодексу України у розмірі 60 % від загального обсягу сплачених сум цього податку.
За результатами 2022 року до загального фонду Бродівської міської ради надійшло доходів в сумі 485046,9 тис. грн, з них 369477,8 тис. грн податків та зборів та 115569,1 тис. грн офіційних трансфертів (23,8 відсотків)
При цьому питома вага надходжень місцевих податків за цей же період до Бродівської міської ради склала лише 13,6%, або 50380,1 тис. грн., в т. ч.:
2.1. Податковий кодекс України є базовим документом, який регулює правовідносини у сфері оподаткування. Його нормами було визначено принципи оподаткування в Україні, а також затверджено загальнодержавні та місцеві податки і збори (обов'язкові платежі). Цим кодексом визначено зокрема елементи, порядок нарахування та сплати туристичного збору та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
2.2. Основним повноваженням органів місцевого самоврядування щодо цих місцевих податків та зборів є затвердження їх ставок у граничних межах, передбачених Податковим кодексом України. Подальше обчислення сум податку здійснюється податковими органами, безпосередньо платником податків або відповідним податковим агентом.
2.3. Податки на сьогодні сприймаються населенням як додатковий фінансовий тягар та необґрунтовані видатки. Платники податків хочуть, щоб податки не створювали для них додаткового фінансового навантаження, а їх кількість і розміри були якомога меншими. Натомість для якісного виконання своїх функцій держава та органи місцевого самоврядування зацікавлені у максимальному наповненні відповідних бюджетів за рахунок сплати податків. Це призводить до виникнення своєрідного конфлікту інтересів між державою та громадянами, у результаті якого як податкові органи, так і органи місцевого самоврядування, сприймаються громадськістю негативно. Податкові органи розглядаються здебільшого як органи примусу, а не як інституція, що виконує важливе державне та суспільне завдання.
2.4. Актуальною є проблема нелегальної зайнятості працівників та зарплата “у конвертах“. Нелегальна заробітна плата послаблює соціальний захист працівників, зменшує надходження до бюджетів та державних соціальних фондів. Без створення належних умов праці для громадян з гідним рівнем її оплати та забезпечення соціальних гарантій працівникам, неможливе стабільне майбутнє та процвітання як України, так і Бродівської міської ради.
Основа соціальної захищеності працівника – офіційне укладання трудових відносин, виплата належної суми заробітної плати відповідно до чинного законодавства. Ухиляючись від офіційного оформлення трудових відносин, виплачуючи заробітну плату “у конвертах“, роботодавець фактично позбавляє працівника захисту трудових прав та соціальних гарантій. У результаті через несплату єдиного соціального внеску і податків наймані працівники втрачають страховий стаж та можливість одержати зароблену пенсію по віку, по інвалідності та в інших випадках, передбачених законодавством України, адже пенсію буде призначено тільки з офіційно нарахованої суми заробітної плати. Ці процеси негативно впливають на рівень надходжень до бюджету та призводять до зменшення ресурсної бази для здійснення видатків, необхідних для розвитку сільської інфраструктури.
2.5. Впродовж останніх років Верховна Рада України в останній місяць календарного (податкового) року приймала та оприлюднювала ключові зміни до законодавства щодо місцевих податків та зборів, які запроваджуються з початку наступного календарного (податкового) року. Обставини щодо термінів прийняття та оприлюднення змін до податкового законодавства змушують органи місцевого самоврядування у свою чергу не тільки ігнорувати принцип стабільності податкового законодавства, передбачений ст. 4 Податкового кодексу України, а й порушувати принцип незворотності дії у часі нормативно-правових актів, передбачений ст. 58 Конституції України.
Як наслідок платники податків є позбавленими права бути своєчасно інформованими про чинні на відповідній території умови справляння податків. Суб’єкти господарської діяльності повинні пристосуватися до нових умов, що негативно впливає на планування господарської діяльності і може загалом негативно вплинути на очікуваний результат від комерційної діяльності.
Вищевикладене є однією з причин відходу інвестиційного капіталу з держави в цілому та зокрема з Бродівської міської ради, адже не маючи можливості точно спланувати результати довгострокових інвестицій, потенційний інвестор потрапляє у ситуацію коли ведення підприємницької діяльності загалом унеможливлюється. Стійкість законодавства – це першочергова гарантія залучення іноземних інвестицій. Приймаючи рішення про вкладення інвестицій інвестор повинен мати точне уявлення про стан податкового законодавства, і виходячи з цього робити прогнози своєї діяльності.
У цій ситуації важливим завданням для сільської ради та органів податкової служби є своєчасне доведення до суспільства нюансів реформ і безпосередньо змін у податковому законодавстві. Це сприятиме підвищенню рівня добровільності виконання податкових зобов'язань, створить розуміння сплати податків як соціальної необхідності. Все це безпосередньо залежить від обсягів охоплення та якості інформування населення загалом.
2.6. Однією з основних проблем при запровадженні нових місцевих податків та зборів є відсутність налагодженого обліку об’єктів оподаткування та платників податків. Належний облік є підґрунтям нарахування податків та зборів.
Для прикладу відсутність інформації щодо об’єктів нерухомості у державному реєстрі унеможливлює залучення до оподаткування потенційних платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Більшість громадян скористалися своїм правом щодо безкоштовної приватизації житла саме у період з 1992 року до початку створення державного реєстру. У державний реєстр речових прав на нерухоме майно ці дані не були внесені. Тому основний масив даних щодо об’єктів нерухомості фактично знаходиться на паперових носіях у архівах БТІ. Проте обсяг наявної у реєстрі інформації у цілому по Бродівській міській раді не перевищує декількох десятків відсотків від загального обсягу. Як правило державний реєстр охоплює лише інформацію щодо новозбудованих об’єктів нерухомості або об’єктів нерухомості , щодо яких були внесені зміни у реєстр через зміну власника тощо.
Інформація з цього реєстру повинна безоплатно передаватись органами державної реєстрації прав на нерухоме майно до відповідного контролюючого органу для подальшого обчислення бази оподаткування об’єктів житлової та нежитлової нерухомості.
Враховуючи низьку наповненість державного реєстру речових прав на нерухоме майно, виникає потреба пошуку нових шляхів отримання інформації щодо об’єктів нерухомості на території Бродівської міської ради.
3.Визначення мети
3.1.Програма формування податкової культури Бродівської міської ради на 2023 – 2024 роки (надалі – Програма) розроблена з метою формування у суспільстві податкових знань та свідомості, збільшення рівня добровільних надходжень від сплати податку з доходів фізичних осіб, місцевих податків та зборів, розширення бази оподаткування окремих податків та зборів, покращення фінансово-матеріальної бази органів державної податкової служби для забезпечення більш ефективної роботи.
3.2. Розробка та затвердження цієї програми дозволять забезпечити у подальшому планомірне та широкомасштабне проведення кампанії, спрямованої на формування податкової культури та підвищення рівня переконання населення у необхідності сплати податків.
3.3. Досвід західних країн із усталеними правовими традиціями свідчить про те, що бюджетні витрати на підвищення податкової культури та розвиток суспільної свідомості у сфері оподаткування, які спрямовані на добровільну сплату податків, значно нижчі від витрат на примусове їх адміністрування. Податки у західних країнах сприймаються як громадянський обов'язок перед державою та надання їй підтримки.
3.4. Податок на майно є потенційним джерелом збільшення надходжень до бюджету Бродівської міської ради, тому основним завданням влади та фіскальних органів є проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи серед фізичних та юридичних осіб у частині адміністрування цього податку з метою створення реальної бази для оподаткування.
4. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсягів та джерел фінансування, терміни виконання Програми
Реалізація Програми формування податкової культури сприятиме розповсюдженню податкових знань та зосередженню уваги на тому, що сплата податків – громадянський обов'язок перед державою і суспільством, та позитивно вплине на свідомість платників податків щодо добровільної сплати податків та зборів, що у свою чергу збільшить обсяги надходжень до бюджету Бродівської міської ради.
Досягнення цілей та мети цієї Програми планується способом реалізації таких заходів:
1.Проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи.
2. Здійснення заходів з додаткової інвентаризації об’єктів житлової та нежитлової нерухомості на території Бродівської міської ради.
3. Автоматизація процесів комунікації з платниками податків для забезпечення добровільної та повної сплати податків на зрозумілих та прозорих умовах.
4. Формування бази об’єктів житлової нерухомості, яка здається в оренду та використовується у підприємницькій діяльності.
5. Матеріальне забезпечення Головного управління ДПС у Львівській області для відправлення фізичним особам податкових повідомлень-рішень на сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та податку на землю.
Спільні заходи Головного управління ДПС у Львівській області та профільних підрозділів міської ради, які передбачені Програмою формування податкової культури у Бродівській міській раді на 2023 – 2024 роки, як ефективний механізм співпраці, який сприятиме підвищенню рівня обізнаності платників (у першу чергу фізичних осіб) у частині адміністрування та сплати податків та формуванню суспільної свідомості щодо необхідності добровільної сплати податків до бюджету.
Проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи.
Цей напрямок планується реалізувати зокрема через взаємодію представників Бродівської міської ради, органів Державної податкової служби у Львівській області, Бродівського центру зайнятості, Головного управління Держпраці у Львівській області, інших служб, профільних науковців та експертів з платниками податків та громадськістю.
Заплановано здійснювати заходи з метою проведення роз’яснювальної роботи у засобах масової інформації: коментарі для телекомпаній, висвітлення у радіоефірі та коментарі для публікацій у пресі та інтернет – виданнях. Окрім цього, будуть проводитись семінари для СПД, скеровуватись листи та інформаційні листівки про недопущення виплати заробітної плати у конверті, важливість легального працевлаштування та соціальну захищеність при “офіційному працевлаштуванні“.
Проведення інформаційно-роз’яснювальної кампанії буде також спрямоване на заохочення власників нерухомості до добровільної реєстрації прав власності на нерухоме майно та внесення відповідних відомостей до державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Розповсюдження інформаційних матеріалів дасть суспільству розуміння, що податкові надходження до бюджету потрібні для виконання функцій міста (забезпечення соціального захисту населення та якісної освіти та охорони здоров’я, утримання та розвиток інфраструктури міста тощо).
Здійснення заходів з додаткової інвентаризації об’єктів житлової та нежитлової нерухомості на території Бродівської міської ради.
Проблемною в адмініструванні майнових податків є відсутність достовірного та повного державного реєстру об’єктів майна. Крім цього, коло платників цих податків є досить широке, включаючи фізичних та юридичних осіб, які до цього не стикались з питаннями оподаткування.
Для максимального розширення бази оподаткування планується проведення заходів з додаткової інвентаризації об’єктів житлової та нежитлової нерухомості на території Бродівської міської ради.
Автоматизація процесів комунікації з платниками податків для забезпечення добровільної та повної сплати податків на зрозумілих та прозорих умовах.
Юридичні особи самостійно обчислюють суму податку на нерухоме майно, подають контролюючому органу відповідну декларацію та здійснюють сплату податку.
Обчислення суми податку для об’єктів нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснює контролюючий орган за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості.
Податкові повідомлення-рішення про сплату податку та відповідні платіжні реквізити надсилаються (вручаються) фізичній особі – платнику податку контролюючим органом за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).
У цьому випадку контролюючий орган повинен володіти достовірними даними щодо технічних характеристик об’єкта нерухомості, інформацією щодо власника об’єкта нерухомості та його контактними даними. У багатьох випадках власники нерухомості не отримують повідомлення-рішення про сплату податку. Це може бути зумовлено відсутністю необхідних даних у органів податкової служби, фактичним проживанням осіб не за місцем реєстрації, логістичними проблемами при доставці повідомлень-рішень тощо.
Формування бази об’єктів житлової нерухомості, яка здається в оренду та використовується у підприємницькій діяльності.
Враховуючи відсутність достатніх важелів контролю та складність виявлення й залучення таких категорій громадян до декларування, постійна інформаційно-роз'яснювальна робота є найбільш ефективним засобом впливу на їх свідомість, яка може здійснюватися способом розміщення відеоматеріалів у ЗМІ, розповсюдження інформаційних матеріалів, проведенням круглих столів, зустрічей, інших роз’яснювальних заходів.
Водночас слід на постійній основі опрацьовувати оголошення про здачу нерухомості в оренду, розміщенні у засобах масової інформації, зокрема у мережі Інтернет, та формувати узагальнену базу даних таких об’єктів.
Це дасть можливість залучити власників орендованої нерухомості до оподаткування як податком з доходів фізичних осіб, так і податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Матеріальне забезпечення Головного управління ДПС у Львівській області для відправлення фізичним особам податкових повідомлень-рішень на сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Органи головного управління Державної податкової служби у Львівській області щорічно надсилають фізичним особам – платникам податку на нерухоме майно та податку за землю -фізичним особам, повідомлення-рішення про сплату. Щорічно витрати на адміністрування податку на нерухоме майно зростають. Податківці також постійно здійснюють листування з платниками податків, у тому числі щодо залучення до декларування та оподаткування.
Заходи, передбачені цією програмою, сприятимуть подальшому розширенню бази оподаткування податком на нерухоме майно з 2023 року. Також планується збільшення кількості платників податків, а відповідно і об’єму інформаційних матеріалів. Це матиме наслідком зростання витрат органів податкової служби на адміністрування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Відтак відповідно до цієї Програми планується щорічно передбачати у бюджеті Бродівської міської ради кошти на здійснення адміністрування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, органами державної податкової служби. Йдеться зокрема про виготовлення та своєчасне відправлення інформаційних поштових повідомлень, податкових повідомлень-рішень, листування з платниками тощо.
Органи державної податкової служби повинні використовувати кошти, передбачені цією Програмою, на умовах звітності та з дотриманням принципу економічності оподаткування. Тобто обсяг додаткових надходжень від сплати податку на нерухоме майно до бюджету Бродівської міської ради повинен значно перевищувати витрати бюджету міської ради на адміністрування цього податку.
Фінансування даної Програми проводиться за рахунок коштів місцевого бюджету.
Ресурсне забезпечення програми наведено у додатку 1 до Програми.
5.Перелік завдань програми та результативні показники
Результативними показниками виконання Програми є:
1 Підвищення рівня податкової культури у суспільстві та формування відповідального ставлення до сплати податків.
2. Налагодження якісної комунікації між міською радою, органами державної податкової служби та платниками податків.
3. Своєчасне та зрозуміле інформування платників щодо розміру нарахованих сум податків, порядку нарахування та сплати, норм та вимог податкового законодавства.
4. Розширення бази оподаткування місцевими податками і зборами та, як наслідок, збільшення доходів бюджету Заболотцівської сільської ради.
5. Налагодження обліку нарахувань податків та залучення до оподаткування окремих категорій платників, які здають майно в оренду та використовують його у підприємницькій діяльності
6. Створення позитивного іміджу сфери оподаткування.
6.Напрямки діяльності та заходи Програми
Реалізація Програми сприятиме формуванню у суспільстві податкових знань та свідомості, збільшенню рівня добровільних надходжень від сплати податку з доходів фізичних осіб, місцевих податків та зборів, розширенню бази оподаткування окремих податків та зборів, покращенню фінансово-матеріальної бази органів державної податкової служби для забезпечення більш ефективної роботи.
Напрямки діяльності та заходи Програми визначені у додатку 2 до Програми.
7. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Контроль за ходом виконання програми здійснює виконавчий комітет Бродівської міської ради.
Координацію дій, спрямованих на виконання заходів Програми, здійснює ГУ ДПС у Львівській області.
ГУ ДПС у Львівській області до 10 жовтня 2023 року та 10 лютого 2024 року готує та подає фінансовому управлінню Бродівської міської ради та відділу економіки та публічних закупівель виконавчого комітету Бродівської міської ради інформацію про стан виконання Програми.
ГУ ДПС у Львівській області за підсумками року подає на розгляд сесії Бродівської міської ради звіт про стан виконання Програми до 01 березня 2024 року.
У звіті повинні міститися дані про заплановані та фактичні обсяги і джерела фінансування Програми, виконання результативних показників у динаміці з початку дії програми згідно з додатком 3 до Програми та пояснювальну записку, у разі невиконання – обґрунтування причин невиконання.
Додаток 1
до Програми формування податкової
культури у Бродівській міській громаді
на 2023-2024 роки»
Ресурсне забезпечення програми
формування податкової культури у Бродівській міській раді на 2023-2024 роки»
тис. грн.
Начальник фінансового управління
Бродівської міської ради ______________ Тетяна МАРТИШ
(підпис) (ім'я, прізвище)
Заступник начальника
ГУ ДПС у Львівській області ______________ Руслан ГАНЮК
(підпис) (ім'я, прізвище)
Додаток 2
до Програми формування податкової
культури у Бродівській міській громаді
на 2023-2024 роки»
Перелік заходів і завдань програми
формування податкової культури у Бродівській міській громаді на 2023-2024 роки»
Начальник фінансового управління
Бродівської міської ради ______________ Тетяна МАРТИШ
Заступник начальника
ГУ ДПС у Львівській області ______________ Руслан ГАНЮК
Додаток 3
до Програми формування податкової
культури у Бродівській міській громаді
на 2023-2024 роки»
Інформація про виконання програми за ___________ рік
4. Напрями діяльності та заходи програми _______________________________________________________________________________________
(назва програми)
5. Аналіз виконання за видатками в цілому за програмою:
тис. грн.
Керівник установи-
головного розпорядника коштів ______________ ________________
(підпис) (ім’я, прізвище)
Відповідальний виконавець
Програми _______________ _________________
(підпис) (ім’я, прізвище)
БРОДІВСЬКА МІСЬКА РАДА ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
Р І Ш Е Н Н Я
Жовтня 2023 року Броди №
Про затвердження Програми формування
податкової культури у Бродівській
міській громаді на 2023-2024 роки
Відповідно до частини другої статті 85 Бюджетного кодексу України, пункту 22 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Порядку розроблення місцевих цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання, затвердженого рішенням Бродівської міської ради Львівської області від 26 жовтня 2021 року № 461, розглянувши лист Головного управління ДПС у Львівській області від 27 березня 2023 року № 3495/5/13-01-24-05-07, міська рада -
ВИРІШУЄ:
1. Затвердити Програму формування податкової культури у Бродівській міській громаді на 2023-2024 роки (далі – Програма), що додається.
2. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні депутатські комісії з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, енергозбереження, транспорту, благоустрою та екології, а також з питань фінансів, розвитку, інвестицій та міжнародного співробітництва.
Міський голова Анатолій БЕЛЕЙ
ПОГОДЖЕНО Перший заступник Бродівського міського голови _________ Роман СПОДАРИК «__» ________ 20__ року |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО рішення Бродівської міської ради Львівської області вересня 2023 року № |
Програма
формування податкової культури у Бродівській міській раді
на 2023-2024 роки
Погоджено Начальник фінансового управління Бродівської міської ради ___________Тетяна МАРТИШ «__» ________ 20__ року МП |
Заступник начальника Головного управління ДПС у Львівській області _____________Руслан ГАНЮК «__» __________ 20__ року МП |
м. Броди
2023 рік
1. Паспорт
Програми Формування податкової культури у Бродівській міській раді
на 2023-2024 роки
1. | Ініціатор розроблення програми | ГУ ДПС у Львівській області |
2. | Рішення виконавчого комітету Бродівської міської ради про погодження програми | №____ від «___»_________р. |
3. | Розробник програми | ГУ ДПС у Львівській області |
4. | Співрозробники програми | Виконавчий комітет Бродівської міської ради |
5. | Відповідальний виконавець програми | Головне управління державної податкової служби України у Львівській області |
5.1 | Головний розпорядник коштів | Фінансове управління Бродівської міської ради |
6. | Учасники програми | ГУ ДПС у Львівській області, виконавчий комітет Бродівської міської ради |
7. | Термін реалізації програми | 2023- 2024 роки |
7.1. | Етапи виконання програми (для довгострокових програм) |
2023-2024 роки |
8. | Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні програми (для комплексних програм) | Бюджет Бродівської міської територіальної громади |
9. | Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми, всього, тис. грн. у тому числі: | 100 |
9.1. | коштів місцевого бюджету | 100 |
коштів інших джерел | - |
Начальник фінансового управління
Бродівської міської ради _______ Тетяна МАРТИШ
Заступник начальника
ГУ ДПС у Львівській області __________ Руслан ГАНЮК
2.Визначення проблеми, на розв’язання яких спрямована Програма
Сьогодні актуальною є проблема забезпечення відповідного рівня доходів місцевих бюджетів, необхідного для належного виконання органами місцевого самоврядування їхніх функцій. Основою доходів місцевих бюджетів повинні бути місцеві податки та збори. При цьому органам місцевого самоврядування необхідно надати весь спектр повноважень щодо встановлення та забезпечення справляння місцевих податків та зборів.
Загалом система місцевих податків і зборів в Україні еволюціонує. Нині вона є значним фінансовим ресурсом для місцевого самоврядування. Але інститут місцевих податків і зборів в Україні, порівняно із західними країнами, фактично перебуває на початку шляху свого становлення. У місцевих бюджетах українських міст місцеві податки та збори на сьогодні не відіграють ключову роль. Вони не здатні забезпечити такі ж обсяги надходжень, як окремі загальнодержавні податки, які надходять до місцевих бюджетів у обсягах, передбачених Бюджетним кодексом України. На сучасному етапі місцеві податки та збори ще не є ключовим інструментом для забезпечення незалежності територіальних громад та спроможності виконання ними своїх обов’язків. Тому вітчизняна система місцевого оподаткування потребує подальшого реформування.
Як свідчать показники бюджету Бродівської міської ради, місцеві податки та збори все ще не стали основним джерелом наповнення бюджету. Левову частку надходжень до бюджету Бродівської міськоїї ради займає податок із доходів фізичних осіб, який зараховується до міського бюджету відповідно до пункту 1 частини першої статті 64 Бюджетного кодексу України у розмірі 60 % від загального обсягу сплачених сум цього податку.
За результатами 2022 року до загального фонду Бродівської міської ради надійшло доходів в сумі 485046,9 тис. грн, з них 369477,8 тис. грн податків та зборів та 115569,1 тис. грн офіційних трансфертів (23,8 відсотків)
При цьому питома вага надходжень місцевих податків за цей же період до Бродівської міської ради склала лише 13,6%, або 50380,1 тис. грн., в т. ч.:
- плата за землю – 14836,2 тис. грн.;
- податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки –
- інші місцеві податки – 30658,78 тис. грн.
2.1. Податковий кодекс України є базовим документом, який регулює правовідносини у сфері оподаткування. Його нормами було визначено принципи оподаткування в Україні, а також затверджено загальнодержавні та місцеві податки і збори (обов'язкові платежі). Цим кодексом визначено зокрема елементи, порядок нарахування та сплати туристичного збору та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
2.2. Основним повноваженням органів місцевого самоврядування щодо цих місцевих податків та зборів є затвердження їх ставок у граничних межах, передбачених Податковим кодексом України. Подальше обчислення сум податку здійснюється податковими органами, безпосередньо платником податків або відповідним податковим агентом.
2.3. Податки на сьогодні сприймаються населенням як додатковий фінансовий тягар та необґрунтовані видатки. Платники податків хочуть, щоб податки не створювали для них додаткового фінансового навантаження, а їх кількість і розміри були якомога меншими. Натомість для якісного виконання своїх функцій держава та органи місцевого самоврядування зацікавлені у максимальному наповненні відповідних бюджетів за рахунок сплати податків. Це призводить до виникнення своєрідного конфлікту інтересів між державою та громадянами, у результаті якого як податкові органи, так і органи місцевого самоврядування, сприймаються громадськістю негативно. Податкові органи розглядаються здебільшого як органи примусу, а не як інституція, що виконує важливе державне та суспільне завдання.
2.4. Актуальною є проблема нелегальної зайнятості працівників та зарплата “у конвертах“. Нелегальна заробітна плата послаблює соціальний захист працівників, зменшує надходження до бюджетів та державних соціальних фондів. Без створення належних умов праці для громадян з гідним рівнем її оплати та забезпечення соціальних гарантій працівникам, неможливе стабільне майбутнє та процвітання як України, так і Бродівської міської ради.
Основа соціальної захищеності працівника – офіційне укладання трудових відносин, виплата належної суми заробітної плати відповідно до чинного законодавства. Ухиляючись від офіційного оформлення трудових відносин, виплачуючи заробітну плату “у конвертах“, роботодавець фактично позбавляє працівника захисту трудових прав та соціальних гарантій. У результаті через несплату єдиного соціального внеску і податків наймані працівники втрачають страховий стаж та можливість одержати зароблену пенсію по віку, по інвалідності та в інших випадках, передбачених законодавством України, адже пенсію буде призначено тільки з офіційно нарахованої суми заробітної плати. Ці процеси негативно впливають на рівень надходжень до бюджету та призводять до зменшення ресурсної бази для здійснення видатків, необхідних для розвитку сільської інфраструктури.
2.5. Впродовж останніх років Верховна Рада України в останній місяць календарного (податкового) року приймала та оприлюднювала ключові зміни до законодавства щодо місцевих податків та зборів, які запроваджуються з початку наступного календарного (податкового) року. Обставини щодо термінів прийняття та оприлюднення змін до податкового законодавства змушують органи місцевого самоврядування у свою чергу не тільки ігнорувати принцип стабільності податкового законодавства, передбачений ст. 4 Податкового кодексу України, а й порушувати принцип незворотності дії у часі нормативно-правових актів, передбачений ст. 58 Конституції України.
Як наслідок платники податків є позбавленими права бути своєчасно інформованими про чинні на відповідній території умови справляння податків. Суб’єкти господарської діяльності повинні пристосуватися до нових умов, що негативно впливає на планування господарської діяльності і може загалом негативно вплинути на очікуваний результат від комерційної діяльності.
Вищевикладене є однією з причин відходу інвестиційного капіталу з держави в цілому та зокрема з Бродівської міської ради, адже не маючи можливості точно спланувати результати довгострокових інвестицій, потенційний інвестор потрапляє у ситуацію коли ведення підприємницької діяльності загалом унеможливлюється. Стійкість законодавства – це першочергова гарантія залучення іноземних інвестицій. Приймаючи рішення про вкладення інвестицій інвестор повинен мати точне уявлення про стан податкового законодавства, і виходячи з цього робити прогнози своєї діяльності.
У цій ситуації важливим завданням для сільської ради та органів податкової служби є своєчасне доведення до суспільства нюансів реформ і безпосередньо змін у податковому законодавстві. Це сприятиме підвищенню рівня добровільності виконання податкових зобов'язань, створить розуміння сплати податків як соціальної необхідності. Все це безпосередньо залежить від обсягів охоплення та якості інформування населення загалом.
2.6. Однією з основних проблем при запровадженні нових місцевих податків та зборів є відсутність налагодженого обліку об’єктів оподаткування та платників податків. Належний облік є підґрунтям нарахування податків та зборів.
Для прикладу відсутність інформації щодо об’єктів нерухомості у державному реєстрі унеможливлює залучення до оподаткування потенційних платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Більшість громадян скористалися своїм правом щодо безкоштовної приватизації житла саме у період з 1992 року до початку створення державного реєстру. У державний реєстр речових прав на нерухоме майно ці дані не були внесені. Тому основний масив даних щодо об’єктів нерухомості фактично знаходиться на паперових носіях у архівах БТІ. Проте обсяг наявної у реєстрі інформації у цілому по Бродівській міській раді не перевищує декількох десятків відсотків від загального обсягу. Як правило державний реєстр охоплює лише інформацію щодо новозбудованих об’єктів нерухомості або об’єктів нерухомості , щодо яких були внесені зміни у реєстр через зміну власника тощо.
Інформація з цього реєстру повинна безоплатно передаватись органами державної реєстрації прав на нерухоме майно до відповідного контролюючого органу для подальшого обчислення бази оподаткування об’єктів житлової та нежитлової нерухомості.
Враховуючи низьку наповненість державного реєстру речових прав на нерухоме майно, виникає потреба пошуку нових шляхів отримання інформації щодо об’єктів нерухомості на території Бродівської міської ради.
3.Визначення мети
3.1.Програма формування податкової культури Бродівської міської ради на 2023 – 2024 роки (надалі – Програма) розроблена з метою формування у суспільстві податкових знань та свідомості, збільшення рівня добровільних надходжень від сплати податку з доходів фізичних осіб, місцевих податків та зборів, розширення бази оподаткування окремих податків та зборів, покращення фінансово-матеріальної бази органів державної податкової служби для забезпечення більш ефективної роботи.
3.2. Розробка та затвердження цієї програми дозволять забезпечити у подальшому планомірне та широкомасштабне проведення кампанії, спрямованої на формування податкової культури та підвищення рівня переконання населення у необхідності сплати податків.
3.3. Досвід західних країн із усталеними правовими традиціями свідчить про те, що бюджетні витрати на підвищення податкової культури та розвиток суспільної свідомості у сфері оподаткування, які спрямовані на добровільну сплату податків, значно нижчі від витрат на примусове їх адміністрування. Податки у західних країнах сприймаються як громадянський обов'язок перед державою та надання їй підтримки.
3.4. Податок на майно є потенційним джерелом збільшення надходжень до бюджету Бродівської міської ради, тому основним завданням влади та фіскальних органів є проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи серед фізичних та юридичних осіб у частині адміністрування цього податку з метою створення реальної бази для оподаткування.
4. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсягів та джерел фінансування, терміни виконання Програми
Реалізація Програми формування податкової культури сприятиме розповсюдженню податкових знань та зосередженню уваги на тому, що сплата податків – громадянський обов'язок перед державою і суспільством, та позитивно вплине на свідомість платників податків щодо добровільної сплати податків та зборів, що у свою чергу збільшить обсяги надходжень до бюджету Бродівської міської ради.
Досягнення цілей та мети цієї Програми планується способом реалізації таких заходів:
1.Проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи.
2. Здійснення заходів з додаткової інвентаризації об’єктів житлової та нежитлової нерухомості на території Бродівської міської ради.
3. Автоматизація процесів комунікації з платниками податків для забезпечення добровільної та повної сплати податків на зрозумілих та прозорих умовах.
4. Формування бази об’єктів житлової нерухомості, яка здається в оренду та використовується у підприємницькій діяльності.
5. Матеріальне забезпечення Головного управління ДПС у Львівській області для відправлення фізичним особам податкових повідомлень-рішень на сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та податку на землю.
Спільні заходи Головного управління ДПС у Львівській області та профільних підрозділів міської ради, які передбачені Програмою формування податкової культури у Бродівській міській раді на 2023 – 2024 роки, як ефективний механізм співпраці, який сприятиме підвищенню рівня обізнаності платників (у першу чергу фізичних осіб) у частині адміністрування та сплати податків та формуванню суспільної свідомості щодо необхідності добровільної сплати податків до бюджету.
Проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи.
Цей напрямок планується реалізувати зокрема через взаємодію представників Бродівської міської ради, органів Державної податкової служби у Львівській області, Бродівського центру зайнятості, Головного управління Держпраці у Львівській області, інших служб, профільних науковців та експертів з платниками податків та громадськістю.
Заплановано здійснювати заходи з метою проведення роз’яснювальної роботи у засобах масової інформації: коментарі для телекомпаній, висвітлення у радіоефірі та коментарі для публікацій у пресі та інтернет – виданнях. Окрім цього, будуть проводитись семінари для СПД, скеровуватись листи та інформаційні листівки про недопущення виплати заробітної плати у конверті, важливість легального працевлаштування та соціальну захищеність при “офіційному працевлаштуванні“.
Проведення інформаційно-роз’яснювальної кампанії буде також спрямоване на заохочення власників нерухомості до добровільної реєстрації прав власності на нерухоме майно та внесення відповідних відомостей до державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Розповсюдження інформаційних матеріалів дасть суспільству розуміння, що податкові надходження до бюджету потрібні для виконання функцій міста (забезпечення соціального захисту населення та якісної освіти та охорони здоров’я, утримання та розвиток інфраструктури міста тощо).
Здійснення заходів з додаткової інвентаризації об’єктів житлової та нежитлової нерухомості на території Бродівської міської ради.
Проблемною в адмініструванні майнових податків є відсутність достовірного та повного державного реєстру об’єктів майна. Крім цього, коло платників цих податків є досить широке, включаючи фізичних та юридичних осіб, які до цього не стикались з питаннями оподаткування.
Для максимального розширення бази оподаткування планується проведення заходів з додаткової інвентаризації об’єктів житлової та нежитлової нерухомості на території Бродівської міської ради.
Автоматизація процесів комунікації з платниками податків для забезпечення добровільної та повної сплати податків на зрозумілих та прозорих умовах.
Юридичні особи самостійно обчислюють суму податку на нерухоме майно, подають контролюючому органу відповідну декларацію та здійснюють сплату податку.
Обчислення суми податку для об’єктів нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснює контролюючий орган за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості.
Податкові повідомлення-рішення про сплату податку та відповідні платіжні реквізити надсилаються (вручаються) фізичній особі – платнику податку контролюючим органом за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).
У цьому випадку контролюючий орган повинен володіти достовірними даними щодо технічних характеристик об’єкта нерухомості, інформацією щодо власника об’єкта нерухомості та його контактними даними. У багатьох випадках власники нерухомості не отримують повідомлення-рішення про сплату податку. Це може бути зумовлено відсутністю необхідних даних у органів податкової служби, фактичним проживанням осіб не за місцем реєстрації, логістичними проблемами при доставці повідомлень-рішень тощо.
Формування бази об’єктів житлової нерухомості, яка здається в оренду та використовується у підприємницькій діяльності.
Враховуючи відсутність достатніх важелів контролю та складність виявлення й залучення таких категорій громадян до декларування, постійна інформаційно-роз'яснювальна робота є найбільш ефективним засобом впливу на їх свідомість, яка може здійснюватися способом розміщення відеоматеріалів у ЗМІ, розповсюдження інформаційних матеріалів, проведенням круглих столів, зустрічей, інших роз’яснювальних заходів.
Водночас слід на постійній основі опрацьовувати оголошення про здачу нерухомості в оренду, розміщенні у засобах масової інформації, зокрема у мережі Інтернет, та формувати узагальнену базу даних таких об’єктів.
Це дасть можливість залучити власників орендованої нерухомості до оподаткування як податком з доходів фізичних осіб, так і податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Матеріальне забезпечення Головного управління ДПС у Львівській області для відправлення фізичним особам податкових повідомлень-рішень на сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Органи головного управління Державної податкової служби у Львівській області щорічно надсилають фізичним особам – платникам податку на нерухоме майно та податку за землю -фізичним особам, повідомлення-рішення про сплату. Щорічно витрати на адміністрування податку на нерухоме майно зростають. Податківці також постійно здійснюють листування з платниками податків, у тому числі щодо залучення до декларування та оподаткування.
Заходи, передбачені цією програмою, сприятимуть подальшому розширенню бази оподаткування податком на нерухоме майно з 2023 року. Також планується збільшення кількості платників податків, а відповідно і об’єму інформаційних матеріалів. Це матиме наслідком зростання витрат органів податкової служби на адміністрування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Відтак відповідно до цієї Програми планується щорічно передбачати у бюджеті Бродівської міської ради кошти на здійснення адміністрування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, органами державної податкової служби. Йдеться зокрема про виготовлення та своєчасне відправлення інформаційних поштових повідомлень, податкових повідомлень-рішень, листування з платниками тощо.
Органи державної податкової служби повинні використовувати кошти, передбачені цією Програмою, на умовах звітності та з дотриманням принципу економічності оподаткування. Тобто обсяг додаткових надходжень від сплати податку на нерухоме майно до бюджету Бродівської міської ради повинен значно перевищувати витрати бюджету міської ради на адміністрування цього податку.
Фінансування даної Програми проводиться за рахунок коштів місцевого бюджету.
Ресурсне забезпечення програми наведено у додатку 1 до Програми.
5.Перелік завдань програми та результативні показники
Перелік завдань | Термін виконання |
Відправлення фізичним особам – платникам майнових податків Бродівської міської ради податкових повідомлень-рішень. | 2023 -2024 роки |
1 Підвищення рівня податкової культури у суспільстві та формування відповідального ставлення до сплати податків.
2. Налагодження якісної комунікації між міською радою, органами державної податкової служби та платниками податків.
3. Своєчасне та зрозуміле інформування платників щодо розміру нарахованих сум податків, порядку нарахування та сплати, норм та вимог податкового законодавства.
4. Розширення бази оподаткування місцевими податками і зборами та, як наслідок, збільшення доходів бюджету Заболотцівської сільської ради.
5. Налагодження обліку нарахувань податків та залучення до оподаткування окремих категорій платників, які здають майно в оренду та використовують його у підприємницькій діяльності
6. Створення позитивного іміджу сфери оподаткування.
6.Напрямки діяльності та заходи Програми
Реалізація Програми сприятиме формуванню у суспільстві податкових знань та свідомості, збільшенню рівня добровільних надходжень від сплати податку з доходів фізичних осіб, місцевих податків та зборів, розширенню бази оподаткування окремих податків та зборів, покращенню фінансово-матеріальної бази органів державної податкової служби для забезпечення більш ефективної роботи.
Напрямки діяльності та заходи Програми визначені у додатку 2 до Програми.
7. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Контроль за ходом виконання програми здійснює виконавчий комітет Бродівської міської ради.
Координацію дій, спрямованих на виконання заходів Програми, здійснює ГУ ДПС у Львівській області.
ГУ ДПС у Львівській області до 10 жовтня 2023 року та 10 лютого 2024 року готує та подає фінансовому управлінню Бродівської міської ради та відділу економіки та публічних закупівель виконавчого комітету Бродівської міської ради інформацію про стан виконання Програми.
ГУ ДПС у Львівській області за підсумками року подає на розгляд сесії Бродівської міської ради звіт про стан виконання Програми до 01 березня 2024 року.
У звіті повинні міститися дані про заплановані та фактичні обсяги і джерела фінансування Програми, виконання результативних показників у динаміці з початку дії програми згідно з додатком 3 до Програми та пояснювальну записку, у разі невиконання – обґрунтування причин невиконання.
Секретар ради Руслан ШИШКА
Додаток 1
до Програми формування податкової
культури у Бродівській міській громаді
на 2023-2024 роки»
Ресурсне забезпечення програми
формування податкової культури у Бродівській міській раді на 2023-2024 роки»
тис. грн.
Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання програми | Етапи виконання програми | Усього витрат на виконання програми |
2023-2024 роки | ||
Обсяг ресурсів, усього, у тому числі: | 100 | 100 |
державний бюджет | ||
обласний бюджет | ||
місцевий бюджет | 100 | 100 |
кошти не бюджетних джерел | ||
інші |
Начальник фінансового управління
Бродівської міської ради ______________ Тетяна МАРТИШ
(підпис) (ім'я, прізвище)
Заступник начальника
ГУ ДПС у Львівській області ______________ Руслан ГАНЮК
(підпис) (ім'я, прізвище)
Додаток 2
до Програми формування податкової
культури у Бродівській міській громаді
на 2023-2024 роки»
Перелік заходів і завдань програми
формування податкової культури у Бродівській міській громаді на 2023-2024 роки»
№ з/п |
Назва напряму діяльності (пріоритетні завдання) | Перелік заходів програми | Строк виконання заходу | Виконавці | Джерела фінансування | Обсяги фінансування (вартість), тис. грн. | Очікуваний результат |
Відправлення фізичним особам – платникам майнових податків Бродівської міської ради податкових повідомлень-рішень | Укладання угоди з Укрпоштою на відправлення ____ податкових повідомлень рішень на 2023-2024 роки | 2023-2024 роки | Бродівський відділ ГУ ДПС у Львівській області | Бюджет Бродівської міської територіальної громади | 100 |
1.Забезпечення надсилання податкових повідомлень-рішень фізичним особам 2. Збільшення надходжень до міського бюджету |
Начальник фінансового управління
Бродівської міської ради ______________ Тетяна МАРТИШ
Заступник начальника
ГУ ДПС у Львівській області ______________ Руслан ГАНЮК
Додаток 3
до Програми формування податкової
культури у Бродівській міській громаді
на 2023-2024 роки»
Інформація про виконання програми за ___________ рік
1. | |||
КВКВ | найменування головного розпорядника бюджетних коштів | ||
2. | |||
КВКВ | найменування відповідального виконавця програми | ||
3. | |||
КФКВ | найменування програми, дата і номер рішення обласної ради про її затвердження |
(назва програми)
№ п/п | Захід | Головний виконавець та строк виконання |
Планові обсяги фінансування, тис. грн. |
Фактичні обсяги фінансування, тис. грн. |
Стан виконання заходів (результативні показники виконання програми) |
||||||||
Всього |
У тому числі: |
Всього |
У тому числі: |
||||||||||
Державний бюджет |
Обласний бюджет |
Місцевий бюджет |
Кошти небюджетних джерел |
Державний бюджет |
Обласний бюджет |
Місцевий бюджет |
Кошти небюджетних джерел |
||||||
тис. грн.
Бюджетні асигнування з урахуванням змін | Проведені видатки | Відхилення | |||||||
Усього |
Загальний фонд |
Спеціальний фонд | Усього | Загальний фонд | Спеціальний фонд | усього | Загальний фонд | Спеціальний фонд | % |
головного розпорядника коштів ______________ ________________
(підпис) (ім’я, прізвище)
Відповідальний виконавець
Програми _______________ _________________
(підпис) (ім’я, прізвище)